11.30.2008

PORTRAIT OF THE DAY -33

VOGUE - Russia











photography by Jon Compsonr

СВЕТОВНИ МАЙСТОРИ НА ФОТОКАМЕРАТА

Helmut Newton
1921 - 2004



Легендарният фотограф се родил на 21 октомври 1921 г. в Берлин. Родителите му били дребни буржоа - баща му произвеждал копчета. Хелмут учил в лицей, докато преподавателите не започнали да делят учениците на евреи и арийци. Тогава баща му го изпратил в престижно американско училище в Берлин, но не след дълго изгонили Хелмут оттам заради мързел и интерес най-вече към плуването, момичетата и фотографията - първата си камера хлапакът купил едва 12-годишен със събраните джобни пари.
Зарязал училището през 1936 г., Нютън започнал работа като помощник в ателието на фотографката Елзе Саймън, известна под псевдонима Ива. Кариерата на бъдещия фотограф легенда обаче съвсем не се развивала гладко и беозблачно - в Германия започнали гоненията на евреите
 и Хелмут бил принуден на емигрира. Родителите му успели да му уредят място в кораб към Китай, но Нютън попаднал в Сингапур.
В далечната страна той имал късмета да го наемат като фотограф в един от най-добрите местни вестници - "Straits Times", ала се задържал само две седмици. Според собствените му спомени Хелмут нито веднж не успял да снима това, което редакцията би сметнала за подходящо за публикуване.
Проблемите не свършвали. След нахлуването на Германия във Франция започнали да гледат лошо на немските евреи в Сингапур. Скоро изтекъл срокът на паспорта на Нютън и през 1940 г. той бил изселен в лагер недалеч от Мелбърн, Австралия. Когато излязъл оттам, германецът служил известно време в австралийската армия, после получил австралийско гражданство и започнал да работи като фотограф в местното издание на сп. "Вог". През 1946 г. той открил бъдещата си съпруга - актрисата Джун Браун която отишла при него за снимки.

 През 1948 г. двамата се венчали. По-късно Джун също станала фотограф и работила под псевдонима Алис Спрингс. През 1961 г. Нютън се върнал в Европа, където го чакала истинската слава. Семейството се преселило в Монте Карло, а той работил във френското, английското и американското издание на "Вог", както и за сп. "Eл".
По време на дългата си кариера Нютън си спечелил славата на майстор на еротичната фотография - от черно-белите му снимки към зрителя гледали модели, облеклото на които в повечето случи се ограничавало до... обувки с тънки токчета. При това момичетата никак не се притеснявали от голотата си, а напротив -излагали всичко на показдемонстрирайки ярка, неприкривана сексуалност. Когато изследвал тайните й страни, фотографът изваждал на бял свят скрити дълбоко човешки желания и емоции. Нютън обичал да провокира - негови познати твърдели, че той дори молел да му изпращат писма от възмутени читатели и бил разстроен, ако подобни не се получавали в редакциите.
Въпреки многобройните обвинения в тиражиране на образите на сексуалността и фетишизма всички експерти били съгласни с едно - в техническо отношение работите на Нютън били безупречни. В тях по изключителен начин той съчетавал блясък, ирония, изтънченост и еротика.
Няма спор, че именно той разчупил рамките на еротичната фотография, а стилът му оказал влияние на много негови съвременници като Марио Тестино и Дейвид Бейли, както и на кинорежисьори от ранга на Стенли Кубрик, Браян де Палма и Роман Полански. Самият Нютън пък се вдъхновявал от филмите на Ерих фон Щрохайм и от снимките на Брасай от нощен Париж. Сред лицата, които снимал Хелмут, са цяла галерия от известни имена в модата - Палома Пикасo и Пиер Карден, Наоми Кембъл, Клаудия Шифър, Надя Ауерман и Синди Крауфорд.
Най-любим от всички модели обаче била собствената му жена - на известната серия от фотографии през 1973 г. тя е изобразена като Хитлер заедно с модела Джери Хол в ролята на Ева Браун. И това не е единственият скандал. Направените навремето еротични снимки на жени инвалиди хвърлили в шок пуританска Америка. А през 1998 г. заснетата от Нютън реклама с изображения на жени, обути единствено в чорапи, била забранена в Ню Йорк. 
Независимо от усещането за нереалност, което понякога предизвиквали неговите фотографии, Нютън твърдял, че винаги снима не собствените си фантазии, а реалния живот. Затова голяма част в творчеството му заемали детските спомени за стара Европа, прокарани през призмата на съвременността - например за слугините от Източна Прусия, които работели в дома на родителите му, или за жиголото и момичетата с леко поведение, които малкият Хелмут виждал в курортите, където почивал със своето семейство.
"Модната фотография - това е почти социален документ - обичал да казва Нютон. - С времето тя става все по-интересна, защото показва как са живели хората." Той 
бил открит, щедър и мил човек обичащ живота, излъчващ енергия и активно участващ в социалния живот. Въпреки многобройните си фотографии в списанията Нютън публикувал и няколко книги, включително и автобиографията си "Helmut Newton Autobiography" (2003), а през 1999 г. - "Сумо", огромна книга, изискваща специална поставка, за да бъде четена, и струваща 3000 долара.


През октомври 2003 г. дарил повече от 1000 свои фотографии на новооткрита галерия в библиотеката за изкуства в Берлин, спонсори на чиято реставрация били Нютън и неговата съпруга. Великолепната сграда, разположена недалеч от централната жп гара в града, имала особено значение за фотографа - това бил последният дом, който той видял от перона на 5 декември 1938 г., когато заминал в емиграция.

Съществува мнение, че фотографите са воайори, които наблюдават живота на героите си с помощта на камерата. За някои може и да е така, но не и за Нютън, защото в неговите снимки е самият той. По време на работа Хелмут бил диктатор. И ако моделът протестирал: "Това не съм аз!", той веднага я скастрял: "Ти не си ми нужна. Трябва да си такава, каквато аз искам да те видя." А това била само част от мита, наречен Хелмут Нютън.

На 23 януари 2004 г. Нютън бил застигнат от внезапна смърт и починал на 83 години. Смъртта настъпила след автомобилна катастрофа на бул. "Сънсет" в Лос Анжелис - след като отминал хотел "Шато Мормон", той изгубил управлението над своя "Кадилак" и се врязал в стената. До последно той продължавал да работи и не се разделял с камерата, но не гледал на себе си като на жив класик: "Казвате, че съм паметник - значи аз съм много стар паметник!", шегувал се Нютън с журналистите.

.. някой от любимите ми кадъра на Хелмут Нютън







Anne Vyalitsyna











photography Guy Aroch

11.27.2008

PORTRAIT OF THE DAY - 31



Actor: Todd Jensen/EXPOSE
photography by Ivailo Stanev / CREATIVE HALL

CAMERA - EOS 1Ds Mark III

Canon обогатява своята гама професионални фотоапарати с 21 мегапикселовия EOS-1Ds Mark III


Качество на изображението
EOS-1Ds Mark III създава файлове, които надвишават стандартните изисквания за резолюция на водещите агенции и библиотеки с комерсиални изображения. Третото поколение CMOS сензор включва нов дизайн на пикселите с интегрирана система за редуциране на шума в изображението, за да се постигне високо качество на изображението в целия диапазон на светло-чувствителност до ISO 1600. 14-bit аналогово-цифрово преобразуване предлага невероятна дълбочина на цвета с 16 384 цвята на пиксел - по-гладки градации и по-прецизно репродуциране на цветовете. Опцията за разширяване на диапазона на светло-чувствителност до H:3200 ще бъде аплодирана от професионалистите, които често работят на места, на които използването на светкавица е забранено или нежелателно (напр. в църква). 
Когато дискретността е от особено значение, тихият режим на работа отлага освобождаването на затвора, докато спусъкът е натиснат докрай. 
Режимът "Приоритет на светлите тонове" предоставя на фотографите, които заснемат тържествени събития и пейзажи, възможността да разширят динамичния диапазон на светлите зони при светло-чувствителност над ISO 200, като по този начин постигат повече детайлност в тоновете на сватбени рокли, облаци и други ярки обекти. 

Прецизност и контрол
Системата за автоматично фокусиране включва 19 сензора от смесен тип с чувствителност при отвор на диафрагмата до f/2.8, разположени по цялата AF зона, за по-добро фокусиране на обектите извън центъра. 26 помощни AF точки помагат за прецизно AF проследяване.
Разположението на контролите включва удобен бутон "AF-ON" на гърба на фотоапарата, който позволява на потребителите незабавно да активират автоматичното фокусиране, когато композират сцената. Визьорът е по-ярък и по-голям, а 63-зоновата система за мерене осигурява на фотографите повече контрол върху експонацията. 

Нов LCD дисплей с режим Live View
Яркият 3,0-инчов LCD дисплей предлага резолюция от 230K пиксела за прецизно композиране на сцената и преглед на изображенията. Режимът Live View показва изображението в реално време на LCD дисплея, включително избираема координатна мрежа и хистограма в реално време, която симулира експонацията на изображението. За работа в студио, отдалеченото използване на режим Live View позволява на фотографа да композира, задава настройки и заснема чрез компютър, като използва помощния софтуер за EOS от комплекта на фотоапарата.



Нови контроли и меню
Менюто на EOS-1Ds Mark III е структурирано в панели и така се избягва неудобното превъртане на списъци с настройки и се осигурява значително по-добра четливост и лекота при използване. Подобрени при предходните модели, персонализираните настройки и потребителските функции са обединени в 57 потребителски функции, групирани в четири логически категории. Фотографите вече могат само с един поглед да видят промените в настройките по подразбиране. Опцията My Menu позволява на потребителите да запаметят често използвани настройки в отделно меню за бърз достъп. Настройките за най-новите аксесоари, като светкавица Speedlite 580EX II и Безжична мрежова карта WFT-E2, могат да се управляват директно чрез LCD дисплея. С новия удобен бутон "ISO", светло-чувствителността е постоянно изведена на индикаторния панел.

Надеждност
Трайността на затвора е увеличена с 50% - 300 000 цикъла. Корпусът от магнезиева сплав с уплътнения, устойчиви на прах и влага, предпазва тялото на фотоапарата. EOS вградената система за почистване на сензора редуцира, отблъсква и отстранява прахта от сензора и значително намалява нуждата от ръчното му почистване. За да се избегне загубата на изображения, се възпроизвежда предупредителен звуков сигнал, ако капакът на гнездото за мемори картата е отворен, докато изображенията все още се записват. 

Възможности за свързване
Интерфейсът включва видео изход (за възпроизвеждане в NTSC и PAL формат, с режим Live View - идеален за възпроизвеждане на изображение в реално време в режим на снимане) и USB 2.0. За да се предотврати случайно откачане на USB кабела от порта по време на снимане, той е подсигурен чрез специален тип свързване към тялото на фотоапарата. 

Съвместимост и аксесоари
Наред с пълната съвместимост с всички EF обективи, Speedlite светкавици от серията EX и аксесоари, EOS-1Ds Mark III работи и с наскоро въведената на пазара Безжична мрежова карта WFT-E2. Тя позволява защитен безжичен трансфер на данни към FTP сървъри, както и отдалечен достъп чрез HTTP и PTP протоколи. Картата също така може да се свързва безжично към външен запаметяващ носител и поддържа функцията "GPS tagging" (добавяне на GPS данни), когато се използва с преносимо GPS устройство. За приложения, в които защитата и автентичността на снимката са особено важни, EOS-1Ds Mark III поддържа работа с Комплект за защита на оригинални данни OSK-E3.

Нов обектив
Днешното представяне на продукта на пазара съвпада с представянето на EF 14mm f/2.8L II USM - новият професионален ултра-широкоъгълен обектив от серията L на Canon, подходящ за фотографи, търсещи малко по-различна перспектива. Както много от обективите от серията L и светкавицата Speedlite 580EX II, обективът EF 14mm f/2.8L II USM е снабден с устойчиво на атмосферни влияния уплътнение, съответстващо на уплътнението на EOS-1Ds Mark III, и по този начин фотографската система е напълно водоустойчива. Асферичните елементи и UD елементите на обектива постигат невероятно качество на изображението с подобрена рязкост по цялата площ на изображението. Ултразвуковият мотор от тип "пръстен" осигурява бърз и безшумен автоматичен фокус с постоянно достъпно приоритетно ръчно фокусиране. Кръглият отвор на диафрагмата постига впечатляващ ефект на разфокусиране на фона ("bokeh") при голям отвор на диафрагмата, а покритието Super Spectra подтиска ефектите "ghosting" и "flare" като предотвратява отразяването на светлина от елементите на обектива и повърхността на сензора във вътрешността. 

Софтуер
EOS-1Ds Mark III е снабден с комплект софтуер с богати възможности за по-лесно организиране на работния процес на фотографа. Комплектът включва Digital Photo Professional (DPP) за пълен контрол върху конвертирането и обработката на RAW изображения. DPP софтуерът е съвместим с функциите на фотоапарата, като Данни за отстраняване на следи от прах и Стил на снимката. Комплектът на фотоапарата включва EOS Utility, ImageBrowser/Zoom Browser и Photostitch.


http://www.canon.bg

...by Steven Lyon










www.stevenlyon.com